Žákovský parlament
Žákovský parlament je orgánem žáků, který zástupcům tříd:
- umožňuje nejméně 4x ve školním roce diskutovat s vedením školy a demokratickou cestou hledat a nalézat nejvhodnější řešení jejich problémů, uspokojování jejich potřeb a zájmů
- v případě potřeby umožňuje svolat žákovský parlament kdykoliv
- garantuje realizaci nalezených řešení.
Žákovský parlament spolupracuje zejména s ředitelkou školy, zástupkyní školy, sdružením rodičů, popř. radou školy.
Činnosti žákovského parlamentu
- Žáci v každé třídě si mohou zvolit dva zástupce třídy – členy žákovského parlamentu školy. Zástupci tříd při řešení problémů spolupracují zejména s třídním učitelem.
- Zástupci tříd zvolení v první až páté třídě mají v žákovském parlamentu hlas poradní. Zástupci zvolení z šesté až deváté třídě mají hlas rozhodující.
- Člen žákovského parlamentu má v průběhu jeho jednání možnost přednést takový návrh své třídy, který byl při předchozím hlasování ve třídě schválen většinou hlasů. Návrh předkládá za třídu ve formulaci, o které je možno v žákovském parlamentu hlasovat.
- Pověřený žák žákovského parlamentu pořizuje stručný zápis o jeho jednáních a zejména zapisuje výsledky každého hlasování.
- Volební období je roční, začíná 1. října a končí 30. září. Volby se v jednotlivých třídách uskutečňují v průběhu měsíce září, nezávisle na termínu a průběhu voleb ve třídách ostatních.
- Třída, která si své zástupce do 30. září nezvolila, nebo jejíž žádný zástupce se jednání žákovského parlamentu neúčastní, pozbývá možnost spolurozhodovat o dění ve škole, dokud vlastním úsilím tento stav nenapraví.
- Žákovský parlament si zvolí pětičlennou žákovskou radu, která řídí jednání parlamentu.
Oblasti vhodné k všeobecné diskuzi
- Prostředí, ve kterém se učíme (materiálové vybavení ve třídách, škole, školní jídelně, školní družině – péče o majetek)
- Soutěže na škole (skladba, rozšíření, vhodnost, zájmy, pomoc organizovat i samostatně).
- Školní jídelna – úroveň stravování.
- Chování žáků na škole (vnitřní řád školy a jeho dodržování) – pomoc při řešení problémů žáků.
- Skladba předmětů (volitelné předměty 7. – 9. ročník).
- Využívání schránky důvěry a další.